Inclusiviteit in de opvang en onze organisatie
Onze missie luidt âWarme vrijetijdsbesteding op school waar elk kind centraal staat en op een veilige manier kansen krijgt om te spelen, te ontspannen en zich te ontplooienâ. Meer concreet betekent dit dat alle leerlingen van de deelnemende scholen welkom zijn in onze opvang.
We vertalen inclusie zowel naar de kinderen en ouders die gebruik maken van de opvang, onze kinderbegeleiders en opvangverantwoordelijken die instaan voor de organisatie ervan en het voltallige team aan medewerkers binnen onze ondersteunende diensten.
Inclusiviteit en samenwerking
We zijn ervan overtuigd dat inclusief werken altijd een samen-verhaal is, waarbij we naar toegankelijkheid streven in de meest brede zin van het woord.
Samen met onze inclusiecoaches zorgen we ervoor dat ook kinderen met extra (zorg)noden gebruik kunnen maken van de opvang. De inclusiecoaches staan onze opvangverantwoordelijken en kinderbegeleiders bij en versterken hen in hun rol.
We werven onze kinderbegeleiders aan op basis van motivatie in plaats van diploma. Iedereen die interesse toont (per mail, mondeling of telefonisch) nodigen we uit voor een kennismakingsgesprek. Dit kennismakingsgesprek vormt samen met een meeloopdag de basis van de aanwervingen. Onze inclusiviteitsgedachte is opgenomen in onze vacatureteksten en onze visie en missie. Rond onze missie en visie wordt ook een speelse interactieve opleiding gegeven op de tweejaarlijkse onthaaldag voor nieuwe medewerkers. Daarnaast voorzien we extra infomomenten rond verschillende HR-topics zoals âhoe lees ik mijn loonbriefâ, âhoe download ik de nodige apps (bv pluxee, samenaankoop) op mijn gsmâ, âhoe worden mijn uren geregistreerdâ etc. We zoeken samen naar het juiste pakket van werkuren, type contract (bediende, jobstudent, vrijwilliger, âŠ) en opvanglocatie, afgestemd op de ondersteuningsnoden en persoonlijke situatie van de medewerker.
We werken samen met diverse partners (Synkroon, emino, i-Diverso, GTB, Groep Intro, VDAB, wijkwerkenâŠ) voor zowel de toeleiding van kandidaten als ondersteuning (taalcoaching op de werkvloer, coaching van kinderbegeleiders die doorgroeien naar de functie van opvangverantwoordelijke) en opleiding.