Doorgaan naar content
Aanmelden

Gevolgd in de media: Twee jaar ‘Pracht van een werkkracht’: wat is er (niet) veranderd?

Op 3 december 2025 — precies twee jaar na de lancering — blikt het Departement WEWIS terug op de campagne “Pracht van een werkkracht”, die inzet op “individueel maatwerk” om mensen met een arbeidsbeperking te helpen integreren op de arbeidsmarkt. De campagne wilde sensibiliseren en tonen dat ook werknemers met een beperking waardevolle krachten kunnen zijn.

Kern van het bericht

  • Via “individueel maatwerk” kunnen werkgevers én zelfstandigen financiële ondersteuning krijgen wanneer ze een persoon met een arbeidsbeperking aanwerven of tewerkstellen, of om bijkomende kosten / verminderde productiviteit te compenseren.

  • Betrokken werkgevers, werknemers met beperking en zelfstandigen — die meewerkten aan de campagne — zeggen dat de bekendheid van de maatregel nog te beperkt is: veel werkgevers weten nog niet dat de ondersteuning bestaat. Dat blijft de grootste uitdaging.

  • Sommigen vinden dat de campagne een goed begin was, maar dat er veel werk aan de winkel is: er moet meer inspanning om “inclusief ondernemen” echt te verankeren, zodat maatwerk niet enkel blijft bij “de overtuigden”.

  • Positieve evolutie: “individueel maatwerk” klinkt minder stigmatiserend dan vroegere termen (zoals “ondersteuningspremie”), en benadrukt het wederzijds engagement tussen werkgever én werknemer. Dat kan de instroom van mensen met beperking op de arbeidsmarkt vergemakkelijken.